The quantitative implications of definitions of giftedness

Educational psychology is replete with verbal or qualitative definitions through which students can be considered members of categories, such as learning disabled, autistic, or gifted. These conceptions carry quantitative implications regarding the incidence rates of the phenomena they describe.

Национална концепция за насърчаване на активния живот на възрастните хора в България (2012-2030 г.)

В предложената концепция активният живот на възрастните хора е свързан с насърчаване на участието на възрастните хора на пазара на труда, предоставяне на 113 условия за активен и достоен живот в пенсионна възраст и ограничаване на бедността, осигуряване на условия за достъп до здравни услуги и удължаване на живота в добро здраве на възрастните хора, осигуряване на условия за достъп до образование, за учене през целия живот, за повишаване на квалификацията и за преквалификация на възрастните хора с оглед на подобряване на мобилността на пазара на труда, развитие и модернизиране на дългосрочните грижи и осигуряване на условия за равен достъп до социални услуги, развитие на т.нар. „сребърна икономика”, преодоляване на негативни стереотипи и изграждане на позитивен публичен образ на възрастните хора.

Современные подходы к проблеме обучения взрослых

Представлены современные подходы к актуальной проблеме в условиях общей модернизации общества обучения взрослых, дан анализ ряда исследований, проведенных отечественными учеными, по вопросам профессионального обучения взрослой аудитории, раскрываются преимущества инновационных подходов в учебно-образовательном процессе, способствующих развитию активности, творчеству личности, перед традиционными подходами к обучению взрослых.

Принципи за практическо обучение на възрастните

The principle of lifelong learning is enshrined in the European policy for education, employment and, in particular inclusion. Informal learning is associated with situations in which a person learns and acquires skills through different types of activities in which a teaching process. By placing learners at the center of policies for lifelong learning can be achieved improvements in the lives of people – qualification in a particular field or retraining. Principles of training are a system of basic principles leading ideas or requirements and define the overall activity of teachers or adults students. They refer to the category normative knowledge that prescribe what should be training and thus regulates the activities of participants in the educational process.

Various ways of understanding the concept of andragogy

This article deals with the concept of andragogy and the understandingof the same from a historical and professional perspective. It also includes aclarification of the difference between European and North American andragogy.Andragogy concerns adult education and learning in some way or another, but,beyond this, the concept is ambiguous. Many perceive it as being synonymous withKnowles’s andragogy from the 1970s, but this perspective is divorced from a senseof history. European andragogy arose long before Knowles’s andragogy did and isalso more ambiguous. This article accounts for various understandings of andra-gogy, from the first known user of the concept to date.

Андрагогически технологичен модел за обучение през целия живот в информационното общество

Същността и основните параметри на технологията на обучението през целия живот в информационното общество се определят от характера на отношенията между неговите субекти. В педагогическия и андрагогическия модел между тези отношения има твърде съществени различия.

Lifelong learning tendencies of prospective teachers

Stunning developments in this era have brought different meanings in both educational conditions and time and space in education. Developing technologies have made education applicable everywhere. In other words, education has been taken outside of the known space (classic school walls). Individuals' constant innovation has caused the development of the concept of "lifelong learning", which is among the primary concepts in today's educational studies. However, teachers play a key role in accepting and accurately perceiving this approach. Because approaches and tendencies of teachers concerning this subject will be effective upon forming a relevant perception in their environment. Education received by teachers in the preservice period plays an important role in the formation of a positive or a negative tendency. Thus, the determination of lifelong learning tendencies of prospective teachers is very important in terms of educational strategies to be developed in this direction.

Некоторые проблемы обучения взрослых

В статье раскрываются проблемы психологического характера, возникающие в процессе обучения взрослых. Представлены результаты исследования, характеризующие специфику обучения взрослых.

Literacy, lifelong learning and sustainable development

Sustainable Development Goal (SDG) 4 calls on countries to ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. Sub-goal 4.6 aims to ensure that all youth and a substantial proportion of adults of both genders achieve literacy and numeracy, with literacy being regarded indispensable not only for the achievement of SDG 4 but also for the other 16 SDGs, specifically those relating to health and wellbeing, gender equality, active citizenship, income generation and responsible consumption and production. However, the potential of achieving literacy can only be reached if it is approached from a lifelong learning perspective; therefore literacy learning activities should be offered as part of a lifelong learning framework.

Учене, обучение, образование на възрастни

Бурното развитие на съвременната икономика и технологичния прогрес настойчиво изискват преустройство на образователната система с оглед на преориентирането й от знания за цял живот към овладяване на компетентности през целия живот. Така се прави опит за разрешаване на проблемите, свързани с подобряване на качеството и ефективността на съвременното образование, разглеждано като „ориентиран към практиката процес”, като важен „икономически потенциал”, като главен фактор за социална и културна интеграция в глобализиращия се свят.

Transformative learning: Another perspective on adult learning

Transformative learning refers to those learning experiences that cause a shift in an individual’s perspective. It is based on the idea that learning is “the process of making a new or revised interpretation of the meaning of an experience” (Mezirow, 1990). This happens when adult learners change their assumptions or expectations. What often follows is a change in their frame of reference for interpretation and understanding.

Обучение взрослых: проблемы и перспективы

Данная статья рассматривает значимость выбора методов обучения и индивидуального подхода к обучающимся. Обучение взрослых — современная проблема, вызванная быстрым устареванием ранее приобретенных навыков и необходимостью приобретения новых.

Защо само педагогическа компетентност не е достатъчна за учителя на 21 век?

Коментират се важни проблеми, свързани с компетентностите на учителя на 21 век. Обосновава се необходимостта от развитие на една съвременна „глобална”, комплексна и многостранна компетентност (или по-скоро – сбор от компетентности) на учителите чрез базовото им университетско образование и различните форми и възможности на продължаващото образование, като част от ученето през целия живот.

Особенности профессионального обучения взрослых

Актуальность непрерывного обучения взрослых в современном мире обусловлена тем, что знания, а также мотивация к их постоянному обновлению, становятся общечеловеческой ценностью, важным фактором социального развития, средством повышения конкурентоспособности и эффективного рынка труда. Вместе с тем в настоящее время образование взрослых в России сталкивается с рядом проблем, которые замедляют процесс его развития, что существенно влияет как на социальный, так и экономический рост уровня жизни в нашей стране, уровня образованности и квалифицированности кадров.

The examination of competencies in master's degree programs in the context of lifelong learning key competencies

The importance and support of higher education in implementing the lifelong learning has been emphasized in Bologna Process, which is really effective in devising higher education programs. In the present study, it is aimed to find out the competencies of the higher education programs which support lifelong learning by examining the program competencies of the master's degree programs under the Graduate School of Educational Sciences within the framework of the key competencies of lifelong learning. In the study, a multiple case holistic design has been used as one of the case study designs.

Подготовка на социалните педагози за сферата на обучение на възрастните

Preparation of social teachers for the field of education and adult education:Guidelines for training in adult social pedagogy specialty is to acquaint students with modern scientific problems and aspects of adult education. In the forms of students acquire knowledge and skills for planning and organization of training to adults. The possibilities for application of andragogic preparation in professional activity of social pedagogue expressed in exercise of the organization and training of various categories of elderly.

Role of medical education in cultivating lifelong learning skills for future doctors.

Medical knowledge, skills, and social requirements for patient care are quickly changing, thus, doctors are anticipated to be life-long learners to provide effective care for the patients. This paper addresses instructional issues how to prepare medical students to be self-directed learners and how to improve medical school and postgraduate training curricula. Now the big question is self-directed learning (SDL) an agent in cultivating lifelong learning skills for medical students as claimed by educational experts? This will be the focus of my critical reflection on lifelong learning.

Вот: новый поворот? От педагогики к андрагогике, от андрагогики к хьютагогике

Тем, кто работает с информационными технологиями, приходится учиться непрерывно. Но взрослые не могут учиться по тем же принципам, что и школьники: наша способность воспринимать информацию меняется на протяжении жизни. Исследования в этой области привели к появлению новой образовательной концепции, а информационный бум, распространение мобильных интернет-устройств и развитие социальных сетей предопределили очередную смену образовательной парадигмы. Статья раскрывает на какие принципы обучения взрослых опираются современные учебные центры и что изменится в образовании в недалеком будущем.

The effects of poverty on lifelong learning: important lessons for educators

Poverty is a critical issue in education, and preservice and inservice teachers must understand its impact on a child's learning. The authors highlight Francis Marion University Center of excellence to prepare teachers of children of poverty, which partners with district teachers as well as the university's education majors to broaden their knowledge of what poverty is and what effect it has on learning. This knowledge can then guide educators into helping children of poverty to become lifelong learners.

Билингвално и бикултурално образование. Алтернативни образователни подходи към етно-малцинствените общности

Статията представя характеристиките на билингвизма според съвременните лингвистични теории, както и подходите при изработването и прилагането на билингвални образователни програми в Европа и САЩ. Посочени са предимствата на социокултурния подход при избора и прилагането на образователни интеграционни програми, като акцентът е поставен върху т. нар. продуктивно обучение.