Кьм въпроса за привлекателността на учителската професия

Отношението на учителя към учителската професия е основен личностен параметър, които определя качеството на учителския труд. На изследването на този проблем и в социологичен план (учителската професия в очите на обществото) и в психологичен план (учителската професия а очите на учителите) са посветени множество публикации. Доминира становището, че тя с загубила от своята престижност в обществен план поради това, че е традиционна и поради всеобщата интелектуализация на труда и овързаното с нея по-високо средно образователно ниво.

Проблема адаптации молодого учителя в современной школе

Данная статья посвящена проблеме профессиональной адаптации молодых педагогов в современной социально-экономической ситуации. В работе раскрыта сущность профессиональной адаптации начинающих педагогов, сформулированы психолого-педагогические трудности, с которыми сталкивается молодой учитель, и их причины. Представлены также современные формы сопровождения молодого специалиста.

An examination of teacher candidates' attitudes towards teaching profession

Teaching profession is one of the hardest jobs of today. Teachers who raise the safeguards of our future, that is, our students should be aware of the principles, methods and techniques needed for teaching; should have taken the pedagogical formation training, should have enhanced communication skills and should closely follow science and technology with a mind open to modernization. Teachers also must carry the feeling of responsibility, have high sense of awareness and consciousness, be developed in their own fields, should know well how to learn and teach, continuously refreshing their self, away from troubles, problems, and stress and supportive to their students in any case.

Какво харесва младият български учител в професията си?

Безспорно трудно е начинанието на българския учител, но удовлетвореността от това, че си научил някого да пише, да чете, да знае историята, културата и традициите на родината си – тя е безценна. Учителите, най-вече младите, държат в ръцете си бъдещите поколения, от които зависи накъде ще тръгне страната ни – към добро или към лошо. Техният упорит труд ще определи това в какви хора ще се превърнат малчуганите, как ще възприемат света, какво ще знаят за него и дори накъде ще поемат. Учителят не само възпитава и учи, той вдъхновява. И именно този шанс за промяна на бъдещето е едно от нещата, които вдъхновяват и самия него да работи по специалността си.

Mentoring: A key to the professional development of the teacher

The teaching profession has a long history of providing mentorship to mentees (budding lecturers) through focused, collaborative, and one-on-one relationships. However, despite new lecturers' ongoing need for guidance and assistance, mentoring is relatively neglected as a concept in institutions of higher education. This study explores the concept of mentoring in higher education institutions to ascertain whether different mentoring strategies and approaches can be utilized to support junior researchers who are in need of guidance, coaching, and assistance. In this study, purposively sampled mentors and mentees were interviewed about their views of, and experiences with, mentoring. The study extends beyond the mentoring research and highlights that mentoring can promote unintended outcomes due to its dynamic nature. The article also addresses how both the mentor and mentee play important roles in the success of the mentoring process. The article concludes with recommendations for mentoring programs.

Психологическа характеристика на професионалната дейност на учителя

Психологическите проблеми в учителската професия са много и най-разнообразни. Те са свързани с характера и особеностите на труда на учителя, неговата структура, професионалната адаптация, следдипломното усъвършенстване.

Молодой учитель: профессиональная социализация и качество жизни

В статье рассмотрен процесс профессиональной социализации молодого учителя в общеобразовательном учреждении. Обозначены основные проблемы, риски данного процесса. Проанализированы некоторые характеристики повседневной трудовой деятельности педагога. Представлены данные официальной статистики о возрастном составе педагогического корпуса в России. Показана роль молодежи в педагогической профессии. Отмечается актуальность профессиональной социализации для молодого работника.

Examining the variables predicting attitudes towards teaching profession of preservice classroom teachers

This research is conducted to find out whether the attitudes of preservice classroom teachers towards mother tongue, life science, mathematics and science teachings predict their attitudes towards teaching profession or not. Research is conducted in pursuant of relational screening model, which a nonempirical design is belonging to the quantitative research approaches.

10 полезни умения, които съвременният учител притежава

Да си учител е призвание и това като професия е предизвикателство. Всеки учител притежава умения, които съчетани с неговите познания и опит, гарантират ефикасността на работата му.

Mentoring new teachers. How can renewed approaches to mentoring help new teachers?

Sixteen new teachers attend an orientation. Their principal spends three or four hours describing the school’s student learning goals, the district’s evaluation rubric and options for professional learning activities. Down the hallway, four teacher mentors meet with their district coach. They are all first-time mentors and feel as apprehensive as the new teachers they are about to support. How can districts and schools make mentors and new teachers good at what they do?

Профессионально значимые качества глазами молодых учителей (по материалам социологического исследования)

Статье представлены результаты социологического исследования, отражающие оценку и самооценку молодыми педагогами важных для осуществления профессиональной деятельности знаний, умений и личностных качеств. Выделены различия в оценке профессионально значимых качеств молодыми педагогами со стажем работы 1, 2 и 3 года, в представлениях об идеальной модели учителя и оценке сформированности профессионально значимых качеств у себя. Отмечена низкая самооценка профессионально значимых качеств молодыми педагогами, которая подтверждается экспертным оцениванием. Выявлено мнение респондентов о готовности к осуществлению педагогической деятельности.

Приобщаване на новоназначените учители към спецификата на работата в училище с мултикултурна среда с помощта на учители наставници

Практиката показа, че учителят – наставник е онзи, който дава практическа и теоретична подкрепа на работното място и едновременно с това, помага на новия учител да свикне с професията като го мотивира към професионално израстване.

Mentor teachers' views of their mentees

Successful mentoring relationships are essential for novice teachers entering the teaching profession. The success of the mentoring process depends in large part on the diagnostic abilities of the mentor, but there is little research on how mentor teachers view their mentees. In this small-scale study, we explored how 11 mentor teachers describe similarities and differences between their mentee teachers. We found that mentor teachers' descriptions predominantly relate to differences in personal engagement with pupils, identifying as a teacher, perfectionism and self-confidence. Mentors tended to describe these differences in terms of traits and dispositions. We provide suggestions for addressing this issue in mentor preparation and for using findings in mentor training, and we provide a conceptual framework for future studies of mentor teachers' views of their mentees.

Взаимоотношенията между учител и ученик като важен мотивационен фактор в образователния процес

В настоящата статия са разгледани поведенчески, афективни и комуникативни измерения на взаимоотношенията учител – ученик. Представени са теоретични разбирания на хуманистичната психология за формирането и развитието на личността, благодарение на които ролята на учителя може да бъде разгледана по посока на разгръщането на потенциала на учениците. Разгледан е теоретичен модел, който посочва връзка между вътрешната мотивация за учене и удовлетворяването на базисни психологически потребности на ученика в образователната среда. Представени са стилове на отношение и поведение на учителя в търсене на връзки с определени психологически потребности на ученика и вътрешната мотивaция за учене.

Система грантовой поддержки молодых учителей как стимул к обучению в течение всей жизни: на примере Республики Татарстан

Актуальность исследуемой проблемы обусловлена необходимостью повышения качества подготовки молодых учителей, а также тем фактом, что отток педагогических кадров из общеобразовательных организаций за последние годы увеличился. Возрастной дисбаланс педагогов и разрыв между ожиданиями молодых учителей и объективной реальностью, с которой они сталкиваются в школе, заставляют задуматься не только о системе адаптации молодых учителей к работе в школе, но и о качестве преподавания в высших учебных заведениях, которые готовят учителей.

The development of mentoring partnerships: How a shared learning experience enhanced the final internship

Practicing teachers often identify the final internship as the most valuable and relevant component of teacher preparation. An important key to effective internship experiences is quality mentoring, which should be educative in nature. While the rationale for these educative mentoring relationships and interactions are outlined in the literature, there is less information about how to foster their development. In this study we examined how a shared learning experience held prior to the internship was perceived by mentors and interns as contributing to their mentoring relationships and interactions throughout the internship.

Гражданската образованост: цел на образованието в активно гражданство

Статията си поставя за задача да изясни в контекста на философията на образованието същността и значението на понятието (и явлението) „гражданска образованост“ – определяща, „възлова“, но „пренебрегвана“ и „подминавана“ характеристика на гражданското образование.

Citizenship education at school in Europe

Citizenship education is understood, in this report, as the subject area that is promoted in schools with the aim of fostering the harmonious co-existence and mutually beneficial development of individuals and of the communities they are part of. In democratic societies citizenship education supports students in becoming active, informed and responsible citizens, who are willing and able to take responsibility for themselves and for their communities at the local, regional, national and international level.

Гражданское воспитание и обучение

В гражданском образовании речь идет прежде всего о процессе политической социализации, приобретении политических знаний, навыков и компетенций. В качестве агентов гражданского образования выступают школа, семья, средства массовой информации, мир политики. Благодаря сравнительным исследованиям расширилось понимание содержания и способов гражданского образования.

Civic and citizenship education in polish school

The aim of this paper is to reconstruct the shape of current civic education in polish schools. methodology: The results of the analysis presented in this article are based on the following research question: What shape of civic education can be reconstructed on the basis of the researched sources? The method of collecting data is finding secondary sources and documents. The method of analysing data is content analysis. The research sample includes legal act regarding education law, new school core curricula that have been implemented since 2017/2018 school year and publications showing results of research on civic education in Poland.