Новият образователен закон и перспективите пред образователната интеграция

Настоящата статия прави анализ на основните иновативни елементи на ЗПУО относно образованието в селските райони и относно образователната интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Това са два от сегментите, които често остават неоценени като потенциал за развитие на българското образование, но които всъщност са ключови за усилията училището да се превърне във водещ фактор за успеха на всеки гражданин и на обществото. (с.94-109)

Поликультурное образование молодежи в США и Европе: история, традиции и современность

Рассмотрена проблема поликультурного образования молодежи в США и европейских странах; показана история становления, цели и задачи; отличия поликультурного образования культуропри¬знающего типа в США от образования культурообогащающего типа в европейских странах; роль пе¬дагога как мультикультурного учителя в культурном диалоге.

Intercultural education: Objectives, values and perspectives

The contemporary society is a mobile society characterized by diversity and change. The issue of cohabitation together is increasingly approached inthe modern society. We belong to different ethnic groups, various linguistic cultures and religious backgrounds. Given this diversity, coexistence is a must. Intercultural education is one of the basic tools with which members of the society and societies. Intercultural education is a global necessity, a specialized form of education that puts individuals and their cultures in positions of differential treatment, but at the same time they are in positions of equality. It deals with the educational process through the vision of cultural diversity and is focused on cultural interaction phenomena (people, cultures, religions, speakers of different languages, people who have different views and opinions, etc.). The values derived from intercultural education (tolerance, freedom, openness, acceptance of differences, understanding of diversity, pluralism, cooperation) are built into the personalities of the educated subjects through sustained and consistent (systematic) efforts. Intercultural education is a dimension of the new education, which focuses on the values mentioned above. It promotes solidarity of the local community with the international community.

Училището: медиатор за приобщаване на учениците от ромски етнос

Образователната интеграция на ромските деца е ключова за равноправното интегриране на ромите в българското общество. Тя е неделима част и необходим елемент от процеса на модернизация на българското образование: без образователна интеграция на ромската общност българската образователна система би останала чужда на един голям процент български граждани и не би могла да отговори на европейските изисквания за включващо образование. Образователната интеграция е важна предпоставка за цялостния процес на модернизация на ромската общност. Осигуряване на равен достъп и равни възможности за образование и интегриране на деца от различен етнически произход са сред приоритетите на държавната образователна политика. Тук е ролята на училището като медиатор.

Межкультурное образование во Франции

В статье рассмотрены актуальные тренды образования, связанные с проблемами многонационального социума во Франции. Рассмотрены основные направления и результаты межкультурного образования в общеобразовательных и высших учебных заведениях. Отмечено, что основным инструментом межкультурного образования коренных жителей заморских территорий Франции оказалось билингвальное (двуязычное) обучение.

Intercultural education in Europe: Policies, practices and trends

European societies have become increasingly diverse as a result of legal and illegal migration flows, and educationists are facing the challenge of how to address the presence of migrant students. In recent years, there has been increasing activity at European level in the field of intercultural education despite the principle of subsidiarity. This article draws on 30 European level policy documents published within the last decade to analyse the dynamics influencing intercultural education in Europe. These include European Union institutions (such as European Commission, European Council, and Council of Ministers) and Council of Europe documents.

Приобщаване на ромите чрез образование

Приобщаването на ромите в образователните системи е възможно и през последните няколко години е постигнат значителен напредък. Важно е образователните системи да са по-¬отворени към мултикултурните подходи и хората да приемат, че това, че са граждани на една и съща държава, не означава, че са еднакви, имат едни и същи културни референции или имат еднаква икономическа среда. Също така е важно педагозите да бъдат по¬-фокусирани върху всяко дете и върху взаимодействието с другите в класната стая и училищният персонал да взаимодейства смислено с родителите и общността извън класната стая.

Принципы интеркультурного образования

Интеркультурное образование как раз и призвано создавать условия для развития личности каждого ребенка, независимо от его принадлежности к тому или иному этносу в условиях полиэтнического общества, каковыми являются большинство высокоразвитых стран, в том числе и Германия. В настоящее время интеркультурное образование в Германии, как и во многих странах (США, Канаде, Нидерландах и др.) рассматривается как неотъемлемая часть современного общего образования и связывается с повышением уровня образованности и достижением социального успеха в поликультурном обществе. Интеркультурное образование призвано решать двуединую задачу: освоение молодым поколением своей национальной культуры и воспитание уважения к ценностям других культур, а также решать вопросы профилактики этно- и ксенофобии и формировать у молодого поколения навыки сотрудничества с людьми разных национальностей, рас, культур, разных жизненных ценностей и конфессий.

Enhancing the intercultural competence of college students: A consideration of applied teaching techniques

Many higher education instructions have set forth explicit objectives to improve college students’ intercultural competence. However, there currently exists considerable heterogeneity in terms of the extent and methods that higher education institutions apply in order to achieve this important goal.This article is designed to provide guidance paired with examples of specific teaching techniques. That target specific intercultural learning areas.

Образователно-социалното включване в ранна детска възраст през призмата на интеркултурното образование (с. 9-13)

Интеркултурното образование предполага културни различия, дълбоко познаване на собствената култура и съхраняване на собствения свят от позицията на правото да съхраниш собствената си индентичност. То конструира нов духовен свят, основа на който е толерантността при възприемане на другия и чуждия свят. Интеркултурното образование може да се внедри във всички форми на учебно-възпитателния процес с оглед повишаване на учебните резултати в училище още от най-ранна детска възраст. Все по-голяма е тенденцията в бъдеще голяма част от учениците да бъдат деца на етнически малцинства.

Интеркультурный подход в обучении иностранному языку в ВУЗе

The article studies and analyses interculturality in ELT by means of intertextuality.The main focus of this paper is onthe integration of an intercultural approach in the content of modern academic curricula, as well as the intertextual features of texts in a foreign language classroom.

The effect of intercultural education on the ethnocentrism levels of prospective teachers

In this study; the effects on the ethnocentrism levels of prospective teachers have been examined upon providing education under the scope of intercultural education.

Интерактивни методи и развитие на критическото мислене у учениците в условията на мултикултурна среда (с.38-43).

За постигане на ефективна комуникация в мултиетническата среда е уместно да се използва ролевата игра, която е подходяща за формиране на умения за адекватно реагиране в определена ситуация или за да се „почувства“ поведението на други хора (герои). (с.38-43)

Поликультурное образование как направление деятельности открытого университета

Основными направлениями поликультурного образования являются такие, как поли-этно-культурное, поли-социо-культурное, поли-личностно-культурное, ориентированные на успешные коммуникативные практики в учебно-образовательном процессе и имеющие ценность как для об-щества в целом, так и для каждого человека.

The importance of intercultural education in developmental age

The multicultural society has inevitably led to the coexistence of people from different worlds and with mentalities, traditions and habits that may diverge significantly from those to which we usually refer.

Същност и особености на детето в риск. Фактори за поява на социалнопедагогически риск

Основната, отличителна особеност на децата в риск се състои в това, че формално, юридически те могат да се считат за деца, неизискващи особени подходи, методи на работа (те имат семейства, родители, посещават образователни институции), но фактически те се нуждаят от специални грижи, социално-педагогическа подкрепа от страна на педагози и социални работници, за да могат да бъдат защитени основните им човешки права.

Социально-психологический статус детей группы риска

Дети группы риска — это категория детей, которая в силу определенных жизненных обстоятельств более других категорий подвержена негативным внешним воздействиям со стороны общества и его криминальных элементов, ставшим причиной социальной дезадаптации несовершеннолетних.

Early childhood educators' perceptions of dyslexia and ability to identify students at - risk

This study primarily explored the perceptions of dyslexia held by early childhood educators teaching in Head start centers. A secondary purpose was to investigate how early childhood educators in Head start centers perceive the notion of risk for dyslexia and how they identify at-risk students in ways that are consist with the results of a research-based assessment instrument.

Деца в риск. Особени права и специални процедурни гаранции

Дете в риск е дете , което е : •останало без надзор или родителска грижа; •жертва на злоупотреба , насилие, експлоатация или всякакво друго нехуманно или унизително отношение или наказание в или извън семействотому; •в опасност от увреждане на неговото физическо, психическо, нравствено, интелектуално и социално развитие; •в риск от отпадане или е отпаднало от училище; •страда от увреждания, както и от труднолечими заболявания,констатирани от специалист.

Социалнопедагогическа характеристика на деца в риск, отглеждани извън семейна среда

Една от най-уязвимите и рискови групи са децата, отглеждани извън семейството ибез родителска подкрепа. Тяхната закрила и право на пълноценен живот, подходящи условия, възможности за развитие в интелектуален, социален и емоционален план, са гарантирани в Конвенцията на ООН за правата на децата и са задължение на всяка една правова държава и демократично общество.