Дигитално образование в европейското училищe

Този доклад на Евридика хвърля светлина върху две различни, но допълващи се перспективи за дигитално образование: развитието на дигиталните компетенции на учениците и учителите, от една страна, и педагогическата употреба на технологии за подпомагане, подобряване и трансформиране на обучението, от друга.

Пандемия и образование

Пандемия обнажила целый ряд проблем, связанных с качеством образования в России: содержанием, технологией обучения и его организацией. В особенности с использованием современной компьютерной техники и телекоммуникационных средств связи, что требует более системной проработки и реализации проблем создания электронных учебников и методических материалов, цифровых программных продуктов и формирования соответствующей профессиональной культуры учителей школ, преподавателей вузов и других учебных заведений, руководителей всех уровней системы образования России.

Teaching during the COVID-19 pandemic

The coronavirus pandemic has had a profound impact on teaching. As a result of the crisis, instructors world-wide had to quickly adapt and shift to remote teaching. This paper describes three useful methods of instruction used in Northern New York State Colleges (United States) and KOSEN's National Institute of Technology at Suzuka College (Japan), during the crisis. It also provides suggestions to enhance one's teaching experiences as well as students' learning during the pandemic. General information about the coronavirus is included too.

Шансът за дигитално образование

Българското образование премина на дистанционно обучение, но много учители се опитват да пресъздадат класните стаи. Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване. Училищата трябва да използват момента, за да се насочат възможно най-бързо към базирани на проектни методи на обучение.

The impact of COVID-19 pandemic on the evaluation of the effectiveness of online distance learning

According to the outbreak of COVID-19 pandemic situation, the educational system was one of the sectors that had to move very quickly and adapt the learning process, and millions of young people to complete their education in an online environment, others to move to a higher educational level, and of course there are thousands of specialists who ask the question “was this education really effective?”. The transition to entirely online form of education was necessitated by the anti-epidemic measures in connection with COVID-19, and due to the uncertainty in controlling the virus, will probably continue in 2020/21 academic year.

Online обучение

Online обучението е нов и предпочитан метод за интернет уроци. Онлайн обучението се извършва в реално време, с реални учители, класна стая, домашна работа, аудио и видео сигнал. My School е платформа, за която авторите му казват, че ще промени ученето. Приложението има всички необходими функции, които позволяват да се управлява успешно процеса на обучение.

Проблемы стартового периода перехода к дистанционному обучению в условиях пандемии COVID-19

Данная статья посвящена исследованию и оценке уровня обучения в дистанционном формате в университетах, введенного в связи с пандемией COVID-19, посредством проведения социологического опроса среди студентов нескольких высших учебных заведений города Москвы. В ходе исследования автор анализирует основные недостатки и преимущества подобного формата обучения.

Online teaching during COVID-19 pandemic: were students’ expectations met?

The aim of this paper was to investigate whether the expectations of students were met by teaching them online during (COVID-19) pandemic. Results showed that more than 85% of students attended more than 50% of online lectures. Although most students, over 70% of them haven’t had any online classes taught through an e-platform before this pandemic, most of them (80%) didn’t find it difficult to follow through Meet Google platform. Almost 90% of them have graded that all lectures were accompanied by appropriate extra material put on the platform. Most of the students consider that online teaching and using online platforms for studying brings them both an easier and faster approach to relevant information, an individual way of teaching, an active way of studying, and more successful acquisition of new knowledge.

COVID-19 е и шанс за образованието

Дистанционното учене остава решение единствено за извънредни ситуации. Това е кризисна мярка – тя не може да замени живия контакт и социалната среда в училище, която е изключително важна за израстването на децата.

Образовательный процесс в условиях пандемии

Пандемия коронавируса запустила цифровую трансформацию образовательного процесса на всех его уровнях, и произходит она гораздо быстрее, чем это планировалось последние несколько лет в рамках различных образовательных проектов. Можно сказать что цифровозация уже не будущее, это сегоднешняя реальность.

Flipped learning during a global pandemic: Empowering students with choice

This essay provides a research brief on current studies related to utilizing a flipped learning model. The flipped model entails students engaging with a recorded lecture prior to live class time, allowing for more student engagement with content, classmates, and the instructor during synchronous class time. A flipped model empowers students with more choice and control over their learning, can improve student achievement, and can reduce student anxiety. During a global pandemic when nearly all higher education institutions have rapidly transitioned to online learning platforms, a flipped model can provide a blended, balanced approach to student learning.

Ще се промени ли учебният процес след кризата от COVID-19?

Кризата с коронавируса доведе до ускорена дигитализация. И учениците, и учителите, и родителите разбраха, че могат да се справят. Усилията, които бяха положени в цялата сфера на образованието бяха огромни.

Роль дистанционного обучения в трансформационных процессах национальных систем высшего образования

Появление и активное распространение дистанционного типа обучения коренным образом изменило национальные системы высшего образования по всему миру, сделав их более открытыми и удобными, что особенно актуально в настоящее время, в период пандемии COVID-19. В то же время национальные системы высшего образования стоят перед лицом определенных вызовов, связанных с распространением технологий дистанционного и мобильного обучения. В настоящей статье рассмотрена роль такого рода технологий в изменениях систем высшего образования, проанализированы возможности и перспективы развития удаленных учебных контактов с учетом нарастающих тенденций цифровизации современного общества.

The global pandemic as learning opportunities about the world: Extending school curriculum

The purpose of this essay is to offer middle grades educators with suggestions on promoting students' global perspectives by using the international pandemic as a main topic during and after the COVID-19 crisis. The outbreak of the coronavirus has affected individuals' lives and education around the world including the United States. This phenomenon invites educators to work with students for deepening their understanding about the interconnected world as global citizens. Yet, education about the world is severely lacking. There is little in-depth discussion on how educators can help young adolescents to learn this interconnected world concept by using the current reality in the middle grades field. Grounded in broader constructs of global, critical, and multicultural literacy, this essay provides specific instructional suggestions on how the global pandemic can be used as learning opportunities about the world as a way to extend school curriculum. The essay contributes to the middle grades field by offering new insights to educators who seek ways to engage young adolescents about the world through meaningful literacy activities across content areas.

Эффективность дистанционного обучения в школе в период пандемии

В современном мире мы всё чаще обращаемся к современным технологиям. Необходимо уточнить, что основная тема исследования сосредоточена именно на дистанционном обучении в период пандемии и представляет собой краткий обзор. Основное внимание также уделено описанию платформ для обучения.

Socio-еducational policies and COVID-19: A case study on Finland and Sweden in the spring 2020

The present study compared socio-educational policies and argumentation in Sweden and Finland during Covid-19 pandemic in March-May 2020. Countries were selected, first, due to similar tuition-free basic education, which performed high in global surveys. Second, no pandemic socio-educational research existed from Nordic countries. National responses were different. Sweden kept the society open, while Finland declared emergency and partially closed the schools. Research method was hermeneutic and phenomenological.

Виртуальный класс как новый сценарий обучения в вузе в условиях пандемии

В статье на материалах интервью (n=18) представлен анализ отношения студентов первого года обучения УрФУ к модели виртуального класса. По результатам исследования выделены преимущества и недостатки виртуального класса. Даны рекомендации преподавателям и студентам для преодоления барьеров онлайн-обучения в условиях цифровизации высшего образования.

Fostering an interactive social studies classroom instruction during a pandemic: Experience, practice, and advice

This essay expounds on the merits and demerits of two social studies instructional strategies (cooperative learning and discussions) through virtual means in the current COVID-19 global pandemic, and offers eight helpful guidelines in addressing the strategies for social studies instructors. The merits of virtual cooperative learning and discussions include distance learning, elicitation and extraction, introduction to new virtual technological tools, appreciation of diversity and diverse opinions, and sharing of external resources. The demerits include the fear of large class sizes, the disconnect in classroom interactions, cultural and socio-cultural differentiations, non-constructive discourses, "the preferential syndrome," classroom discussion tardiness, and verbose posts.

COVID-19 възвръща необходимостта да открием възможностите на онлайн преподаването и обучението

Образователният сектор реагира на карантината с рязко преминаване към онлайн обучение. Независимо от това, онлайн преподаването изисква внимателно обмисляне на това как обучаващите се и преподавателите са оборудвани за промяната и сериозно обмисляне дали стилът на преподаване е все още ефективен, когато бъде взет от класната стая и приложен към технологичните устройства.

Межпоколенческие отношения в условиях образования в электронной среде во время пандемии COVID-19

В данной статье рассматриваются межпоколенческие отношения в условиях образования в электронной среде во время пандемия COVID-19.