Рефлексивен подход в педагогиката

Рефлексивният анализ на собствената личност може да протича твърде болезнено за подрастващия, независимо дали самооценката е реалистична или нереалистична. Поради повишената самокритичност и склонността да преувеличава недостатъците си подрастващият може да прояви негативно отношение към своята личност, да преживее такива състояния на гняв, страх, неудовлетвореност, че изграждането на “Аз-концепцията” да бъде неравномерно и неустойчиво.

Самооценка как фактор регуляции агрессивности подростков

В данной статье предпринята попытка доказать гипотезу о существовании зависимости между адекватностью поведения старших подростков и их самооценки с преобладающими формами поведения в конфликтных ситуациях как соперничество, избегание, приспособление.

The aggressive behavior of adolescents in institutionalized system

Access to information among teenagers in recent years has led to unlimited manifestation of aggression. Often this has been witnessed in the increasing number of adolescents institutionalized for aggressive behavior.

Psychological variables of aggression at teenagers

Manifestation of aggression in schools has become a major issue lately and teachers’ unanimous opinion is that this is a phenomenon that is likely to grow in the field of formal education. The study aimed to identify significant differences between adolescents who exhibit aggressive behaviour and those who did not manifest these behaviours regarding self-esteem and certain personality traits. The results of the study showed significant differences in terms of self-esteem and extraversion - introversion between subjects perceived as aggressors and as victims.

Aggressive behavior in adolescence as a predictor of personal, family, and school adjustment problems

In the school setting, aggressive behavior was related to low scores in academic engagement, friends in the classroom, perception of teacher support, and a positive attitude towards school. At the family level, signi ficant relationships were observed between aggressive behavior and high scores in offensive communication and family con fl ict, and low scores in open communication with parents, general expressiveness, and family cohesion.

Исследование взаимосвязи самооценки и агрессивного поведения подростков

В статье представлено исследование взаимосвязи самооценки и агрессивного поведения подростков; эмпирически доказана взаимосвязь самооценки и агрессивного поведения подростков.

Агресивното и предизвикателно поведение на юношите към учителя

The growing dynamic and competitives features of modern human well-rounded individual with anxiety is increasingly prominently features and its inherent aggressive tendencies. Aggression at school is not just an institutional problem. The factors are multifaceted and the decision is related to the activity and cooperation at all levels of the organization of public systems regarding building a common strategy on the prevention and reduction of aggressive behavior. At the core of this task, however, remain family and school, who take a huge share of responsibility for the formation of the necessary coping skills to adolescents with different situations.

Self-esteem and interpersonal relations in adolescence

Adolescence is a core period of personality development in ontogenesis. The formation of teenagers’ interpersonal relations is one of the central developmental tasks in adolescence (R.J. Havighurst). The study reveals the role of the specificity of adolescents’ attachment to parents and peers to form teenagers’ self-esteem, and the influence of attachment to parents on development of teenagers’ interpersonal relations.

Агрессивность в подростковом возрасте и ее коррекция

В статье приведены определения агрессии, агрессивности, враждебности; дается характеристика видов агрессии; причины формирования подростковой агрессивности и особенности проявления агрессивности в подростковом возрасте. Представлены направления коррекционной работы по снижению деструктивной агрессивности у подростков 12- 15 лет.

Светът на тийнейджърите: свят на взаимоотношения онлайн и офлайн

Тийнейджърите са потопени ежедневно в буквално непрекъснато общуване с връстниците си благодарение на социалните мрежи. Както и при възрастните общуването може да бъде съпътствано с позитивни или негативни емоции. Младежите се сблъскват с различни форми на лошо отношение или пък самите те проявяват такова към другите. За да разбираме по-добре поотрасналите си деца, е добре да познаваме взаимоотношенията им със света, включително онлайн.

Risk factors and prevention of aggressive behavior in children and adolescents

This article outlines evaluation outcomes, content and structure of the Faustlos-curriculum. The text also summarizes the risk and protective factors for aggressive behavior in children and adolescents.

Специфика агрессивного поведения подростков

Рассматриваются основные подходы к изучению агрессии; отличительные признаки подростковой агрессивности. Представлен анализ классификации агрессивного поведения подростков, факторов, стимулирующих агрессию подростков. Рассмотрены гендерные различия агрессии подростков, опосредующиеся спецификой половой социализации.

Тийнейджърите и наркотиците

Всичко, което се случва през тийнейджърските години, се възприема предимно емоционално и тези емоции често са полярни и интензивни. Децата трудно успяват да разпознаят и да се справят с това, което изпитват. Нямат понятие за самота, отхвърляне, ниска самооценка, а просто са гневни, тъжни и бунтуващи се. Често прибягват до всякакви действия, с които да възстановят баланса и да се чувстват по-добре.

Aggression and self esteem among teenagers

The purpose of the present study was to assess the level of aggression and self esteem among teenagers. The study consists 70 participants (Boys 35 and Girls 35) selected randomly from Annamalai University. Aggression Questionnaire (1992) developed by Buss Perry and Rosenberg Self Esteem Questionnaire were used for the assessment. For statistical analysis mean, standard deviation and student’s t-test were used. The results revealed that boys are more aggressive than girls; also girls have poor self esteem than boys. Further significant mean difference is found between boys and girls with respect to aggression and self esteem respectively.

Агрессивное поведение подростка как копинг-стратегия в стрессовой ситуации

Проблема агрессивного поведения достаточно актуальна как социальное явление и вызывает не только исследовательский, но и практический интерес. Чтобы бороться с данным явлением и иметь возможность противостоять и предупредить агрессию и жестокое обращение, необходимо, как условие, изучение причин и предпосылок возникновения агрессивного поведения у подростков. Рассматривать и изучать данную проблему необходимо в совокупности с теми непростыми социальными процессами, которые происходят в современном обществе, и изменениями, которые происходят в ближайшем окружении подростка: семье, школе и др. Необходимо учитывать также современную социальную ситуацию, в которой проживает подросток, как потенциально небезопасную и угрожающую его полноценной жизнедеятельности.

Как да мотивираме тийнейджърите да учат

Общуването с тийнейджъри понякога е изключително тежко, какво остава да ги насърчим да учат? Трудното достигане до подрастващите е голяма пречка за комуникацията с тях и може да е една от причините за семейни разриви, проблеми в учебната среда и девиантни прояви. Но ако все пак успеем да намерим път за комуникация с юношите, може би имаме шансове в мотивирането им да полагат усилия в училище.

Aggression in adolescents: strategies for parents and educators

Childhood aggression is an important focus for educators and parents owing to its relative stability over time and consistent link to a variety of negative outcomes later in adolescence, including delin quency, substance use, conduct problems, poor adjustment, and academic difficulties (poor grades, suspension, expulsion, and dropping out of school). In addition, verbal and physical aggression often are the first signs, as well as later defining symptoms,of several childhood psychiatric disorders. These include Oppositional Defiant Disorder and Conduct Disorder, both of which have prevalence rates ranging from 6 to 10% in the general population and even higher among males, according to the American Psychiatric Association. This further highlights the need to recognize and treat aggressive behaviors early.

Подросток, агрессия и социальные сети

Актуальность данной темы заключается в том, что на протяжении последних лет с того времени, как появился такой ресурс как Интернет, среди подростков нередким явлением стала агрессия, которая влечёт за собой негативные последствия не только в виртуальном, но и в реальном мире.

Момичетата и момчетата през пубертета

Всеки юноша има своя отличаваща се индивидуалност и преживявания. Възрастта не е единственият признак за етапите от развитието на тийнейджърите. То се влияе още от физическото, когнитивното, емоционалното и социалното им развитие.

Към създаването на Европейско пространство на образование до 2025 г.

Европейската комисия излага своята визия за това как да се създаде Европейско пространство на образование до 2025 г.