Резултатност от диагностика на знанията и уменията на учениците от трети клас за решаване на текстови задачи
Обучението по математика в трети клас е насочено към придобиване на универсални умения за учене, решаване на проблеми, извличане на информация и др. Уменията за моделиране се развиват чрез текстови задачи в права и косвена форма с три пресмятания. В съвременния образователен процес ключово място се отрежда на качеството на обучението. Дидактическите тестове осигуряват обективно, надеждно и валидно изследване на нивото на придобитите знания и умения.
Индивидуально-ориентированное обучение математике в системе высшего педагогического образования
В статье рассматривается проблема индивидуально-ориентированного обучения в процессе изучения математике в педагогическом образовании, реализация которого целесообразно по средствам интерактивных технологий. Применение интерактивных технологий выступает основой для развития информационной компетентности у студентов и обеспечения высокого качества подготовки выпускаемого будущего преподавателя математики.
Recent developments in using digital technology in mathematics education
In this paper we review selected significant developments in the use of digital technology in the teaching and learning of mathematics over the last five years. We focus on a number of important topics in this field, including the evolvement of STEAM and critical making as well as the process of redefining learning spaces in the transformation of the mathematics classroom. We also address the increasing use of computer algebra systems and dynamic geometry packages; and the issue of student collaboration online, especially using learning environments and social media.
Заниманията по интереси по математика – една възможност за повишаване на мотивацията на учениците
Обучението по математика в начален етап е насочено към формиране на базови знания, умения и отношения, свързани с математическата компетентност. Освен общообразователната подготовка, извънкласните дейности предоставят една различна възможност за комплексното развитие на потенциала на всеки ученик и за повишаване на мотивацията за учебна дейност и на учебните постижения. В статията е описан опитът при организиране на извънкласни дейности по математика в трети клас.
Личностно – ориентированное обучение на уроках математики.
Образование является важным фактором в развитии личности и общества в целом. Оно направлено на формирование умений и навыков, необходимых для успешной жизни и профессиональной деятельности. В свою очередь, математика является одним из основных предметов, которые формируют мышление и логику. В среднем профессиональном образовании математика имеет особое значение, так как студенты приобретают знания и навыки, которые будут использоваться в будущей профессиональной деятельности.
The role of digital technologies in mathematics education: purposes and perspectives
Over the last decades, digital technologies (DTs) have become ubiquitous in mathematics education. Still, their integration into classroom teaching and learning varies enormously. In this narrative overview, we focus on the different purposes for which DTs are used in mathematics education in order to study how the effectiveness of DTs depends on researchers’ underlying goals and perspectives.
Виртуалният училищен кабинет по математика като STEAM център
Представена е структурата на Виртуалния училищен кабинет по математика, който се разработва от 2013 г. от Институтa по математика и информатика на Българската академия на науките и Съюзa на математиците в България. Направени са илюстрации на компютърни модели, които могат да се използват за извършване на изследвания и формулиране на хипотези, за намиране на решения на приложни задачи с достатъчна точност. Представени са примери на образователни ресурси за проверка и самопроверка, включително за развитие на окомера.
Состязательная математика и основные принципы формирования навыков коллективного решения задач
В работе показана важность математических соревнований для совершенствования математического образования, вовлечения учащихся в инновационную познавательную, исследовательскую и творческую деятельность. Подчеркнута роль командных соревнований для формирования навыков командного решения поставленных задач.
Research on curriculum resources in mathematics education: A survey of the field
This survey describes the structure of the field of research on curriculum resources in mathematics education in the period from 2018 till 2023. Based on the procedures of a systematic review relevant literature was identified using Web of Science as a database. The included literature was analyzed and categorized according to the type of curriculum resource and the area of study.
Междупредметна интеграция на хандбалната игра с математиката
Интегративните тенденции и междупредметните връзки са необходима предпоставка за усъвършенстване на учебно-възпитателната работа в съвременното училище. Физическото възпитание и спорт е дисциплина, която влиза във взаимодействие с всички учебни предмети. В статията са предложени методически насоки за прилагане в учебновъзпитателния процес по математика връзка с физическата култура, в частност хандбалната игра, в начален етап на образование.
Приемы активизации младшихшкольников в процессе обучения математике
В данной статье рассматривается значение и важность применения различных приемов активизации учащихся младших школьников в процессе обучения математике, а также их разновидности. Тема активизации младших школьников в процессе обучения тем или иным предметам важна и нуждается во внимании педагогов, так как в условиях современного образования одной из проблем выступает понижение общего познавательного интереса у школьников.
A systematic review of TPACK research in primary mathematics education
This study is a systematic review of Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) studies concerning primary mathematics education published between 2005 and 2022. The aim of the systematic review was to identify the common features of previous TPACK research on primary mathematics education and identify the research gaps based on their contexts.
Играта в игровия модел „Геометрични приключения”
Тази статия представя изследване, което се фокусира върху използването на игровия модел „Геометрични приключения“ в обучението по геометрия. Игровият модел е разработен с цел да подобри мотивацията и ангажираността на учениците по време на учебния процес, както и да развие техните геометрични и когнитивни умения. Статията представя опис на игровия модел „Геометрични приключения“ и неговите основни компоненти, включително игровата структура, правилата и целите на играта.
Обучение математике в цифровой образовательной среде
В настоящее время в процессе обучения широко используются ИКТ-технологии. На практике выяснилось, что не так просто внедрить данные инновации в учебный процесс. В данной статье приведен анализ использования современных технологий на уроках математики. Основные направления применения ИКТ-технологий в образовании — это построение индивидуальных маршрутов обучения, автоматизация контроля, построение различных графиков и объемных геометрических фигур.
Problem solving in mathematics education: tracing its foundations and current research-practice trends
In tracing recent research trends and directions in mathematical problem-solving, it is argued that advances in mathematics practices occur and take place around two intertwined activities, mathematics problem formulation and ways to approach and solve those problems. In this context, a problematizing principle emerges as central activity to organize mathematics curriculum proposals and ways to structure problem-solving learning environments.
Иновации в образователния процес и в образователната среда
Съвременната действителност обуславя необходимостта от повишаване качеството на образованието и следване на образователни политики с конкретни приоритетни области, призвани да осигурят на младите хора безпроблемна адаптация в условията на динамично променящото се общество и глобалния пазар на труда.
Инновационные методы формирования коммуникативной копетентности студентов
В данной статье приводятся об эффективных аспектах предоставления и применения инновационных методов как средства развития критического мышления у студентов. Предлагаются понятия -имитация переговоров или групповых обсуждений как метод формирования коммуникативной компетенции.
Innovative teaching methodologies in the era of artificial intelligence: A review of inclusive educational practices
Artificial intelligence (AI) is revolutionizing the field of education, offering new opportunities to enhance learning experiences and promote inclusive educational practices. This review explores the impact of AI on teaching methodologies and its role in creating inclusive learning environments. By examining current research and practices, this review highlights the potential of AI to address diverse learning needs and promote equity in education.The review begins by discussing the role of AI in personalized learning, where AI algorithms analyze student data to provide tailored instruction and feedback.
Развитие на техническото и природонаучното творчество на децата и учениците за формиране на екологична култура и интерес към иновации
Екологичното и технологично възпитание трябва да представлява съществен, елемент от цялостния възпитателно-образователен процес в училище. Това е така понеже проблемите на околната среда са част от ежедневието на учениците. Те ги засягат в своята конкретност и в постоянното им въздействие върху здравето и психиката им.
Эффективность использования инновационных методов обучения
В статье рассматриваются эффективность инновационных технологий, методов обучений и необходимость их использования при преподавании естественных предметов, имеющих практическое значение при преподавании физики в средних школах. Улучшение качества образования-зависит от новой организации технологий обучения, от изменения структуры, содержания, формы проведения урока.